Velsens cachot als uitvalsbasis
Velsen-Zuid – ‘Ga direct naar de gevangenis. Ga niet langs start’. Een doorgewinterde Monopoly-speler weet dat dit een niet zo positieve boodschap is. Maar voor Marc Elsendoorn heeft de gang naar de gevangenis wel goed uitgepakt. Al jaren zit hij met zijn bedrijf Publish Online in ’t Cachot in Oud-Velsen, een monumentaal pand dat in 1926 werd gebouwd als vervanging voor de drie gevangenissen aan de gevel van ’s Gravenlust.
Gemeenteveldwachter De Ruyter zette er menig boef – of dronken kanaalgraver – achter de tralies. Voor Velsenaar Marc Elsendoorn, die in hetzelfde dorp aan het Noordzeekanaal woont, is de bajes de thuishaven voor zijn werk op het world wide web. Al heel wat jaren is hij grafisch vormgever, tot vorig jaar ook parttime voor deze krant. Tegenwoordig gaat hij als zelfstandige door het leven. ,,Ik ben vanouds grafisch vormgever van advertenties, bijlage en boeken. Vaak zijn dat boeken over de natuur.” Op een stapel liggen enkele boeken waaraan hij zijn medewerking heeft verleend, zoals ‘Het geheim van IJmuiden’ van auteur Ko van Leeuwen over de geschiedenis van de vissersplaats. Of een boek over het kampioenschap van AZ, een aantal jaren geleden. ,,Binnenkort verschijnt ‘Bloeiende duinen’, een reis langs de kust. Ontzettend leuk om te doen.”
Maar de hoofdmoot van zijn werkzaamheden is het bouwen van websites voor organisaties en bedrijven. ,,Alle gegevens krijg ik aangeleverd en daar maak ik dan een site van. Dat gaat uiteraard ik overleg met de opdrachtgever.”
Maar Marc maakt ook zelf foto’s. ,,Voor interactieve bedrijfspresentaties door middel van 360 fotografie. Sinds kort ben ik een Google trusted fotograaf. Dat betekent dat ik bedrijven mag laten aansluiten op het Google Maps-netwerk. De naam Google-fotograaf is eigenlijk een keurmerk, het is een begrip bij het interactieve bedrijfsleven. Als je duidelijk vertelt wat de voordelen zijn van een 360 graden virtuele tour van je bedrijf in Google Maps Business View, wil bijna elk bedrijf het hebben.”
Want internet is veel meer dan een digitaal visitekaartje, meent hij. ,, Je moet de bezoeker van jouw website centraal zetten door een goed nadenken over de customer journey. Met een 360 graden foto’s profileer je je als bedrijf innovatief op het internet. Klanten kunnen online door je zaak wandelen om bijvoorbeeld te zien of het een geschikte locatie is voor bij voorbeeld een bijeenkomst of om gezellig uit eten te gaan. Zoals ik al zei: Nagenoeg alle bedrijven hebben een website. Maar het gaat erom de bezoeker een positieve indruk te geven. Dat kan dus via de 360 graden-foto’s.”
Tekst: Pieter van Hove