Historie van virtual reality
De algemene overtuiging is dat virtual reality een gloednieuw fenomeen is. VR heeft echter een verleden dat ruim een eeuw oud is. In de jaren 1890 creëren Thomas Edison en William Dickson de kinetograph en kinetoscope, de eerste één op één filmervaring. In 1929 werd de eerste mechanische vluchtsimulator ontwikkeld door Edwin Link, met de Link Trainer en Pilot Maker. In 1956 ontwikkelde Morton Heilig, een filmmaker, kunstmatige sensorische machines, waaronder een vroeg op het hoofd gemonteerd display.
In 1962 zou Morton Heilig de Sensorama patenteren, waardoor de kijker kunstmatig zicht, geluid, geur en zelfs vibratie kan ervaren. Morton Heilig wordt door velen beschouwd als de ware vader van de virtuele realiteit. In 1962 tot 1968, Ivan Sutherland ontwikkelt Sketchpad, een lichtpen een computer teken systeem, een belangrijke ontwikkeling voor real-time computer graphics. Hij produceert ook een verfijnd op het hoofd gemonteerd display met stereo 3D. In 1970 opent computerwetenschapper Myron Krueger Videoplace, een verkennend laboratorium met virtual reality.
In 1983 kwam Myron Krueger met de term kunstmatige realiteit. In 1989 lijft computerwetenschapper Jaron Lanier de term virtual reality in. Hij ontwikkelt VPL Research om op VR gemonteerde displays en haptische datashandschoenen te produceren. 1994, Dave Raggett ontwikkelt VRML, Virtual Reality Mark-up Language. 2011 (in de garage van zijn ouders) ontwikkelt Palmer Luckey de Oculus Rift, een zelfgemaakte op het hoofd gemonteerde display.
In 2014 gaat Oculus over naar Facebook, een deal van ruim twee miljard dollar. 2016 to heden. Virtual reality-hardware begint op grote schaal beschikbaar te worden voor consumenten om virtual reality te verkennen en ontwikkelen. Virtuele-realiteitsgeschiedenis is zeker rijk en gedetailleerd, maar we beginnen pas echt te zien waar deze technologie ons heen kan brengen nu bedrijven en consumenten massaal de mogelijkheden gaan ontdekken.