Klanten behalen met 10 tips om uw omzet te verhogen

Sommige ondernemers laten omzet liggen omdat ze vergeten zijn (voldoende) aandacht te besteden aan marketing. Als ondernemer kunt u zich wellicht meer of anders profileren om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken. Maar hoe dan? Graag geven wij u tips om uw omzet te verhogen door (online) marketing efficiënter in te zetten.

1. Denk ook aan uw bestaande klanten

Ondernemers denken soms dat omzetgroei alleen kan worden gerealiseerd door nieuwe klanten te werven. Maar ook aan uw bestaande klanten kunt u meer en vaker verkopen. Een nieuwe klant werven kost vijf keer zoveel moeite als een bestaande klant behouden. Beloon terugkomende klanten Maak een analyse welke klanten niet meer terugkomen en vraag u af waarom. Benader ze actief via e-mail, brief of persoonlijk met een exclusieve aanbieding of een ludieke actie. Door de bestaande klanten actief te blijven benaderen is de kans groter dat ze weer een product of dienst bij u gaan afnemen. Bovendien zijn loyale klanten de beste reclame voor uw bedrijf.

2. Bent u lokaal goed vindbaar?

Is uw website geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO)? Daarmee ver-groot u de kans dat uw bedrijf hoger wordt getoond in de zoekresultaten.
Uw site dient onder andere relevant te zijn voor de juiste zoekwoorden door de juiste woorden per pagina in uw titel, omschrijving, url en koppen te verwerken.

Zoekmachine adverteren
U kunt ook zoekmachine adverteren (SEA) inzetten door het inkopen van advertentieruimte boven of naast de natuurlijke zoekresultaten. Zoekmachine advertenties zijn gekoppeld aan een zoekopdracht en dus altijd relevant voor de zoekopdracht. Google Adwords wordt het meest gebruikt en daarbij wordt afgerekend per click (een afgeleverde bezoeker).

Google bedrijfsaccount
Goed vindbaar zijn via Google kan ook eenvoudig door een Google ´Mijn Bedrijf` account aan te maken waarin u bedrijfsinformatie kunt plaatsen en bewerken op onder andere Google Maps. Ook kunt u contactgegevens, openingstijden, foto’s en video’s plaatsen. Zo valt u dus meer op tussen uw concurrenten.

3. Interactie met uw klanten via social media

U wilt daar zijn waar uw consument is. Op welke doelgroep uw bedrijf zich ook richt, ze zijn allemaal te vinden op social media. Door op social media relevante en waardevolle content te verspreiden kunt u het verkeer naar uw website vergroten en de interactie met uw potentiële klanten aangaan. Social media kan op twee manieren worden ingezet om exposure te genereren. Via het opzetten en onderhouden van een pagina en via een advertentieplatform zoals Facebook Ads.

Welke social media inzetten?
Om te bepalen op welke social media u het beste actief kunt zijn is het natuurlijk belangrijk om te kijken waar uw doelgroep aanwezig is, maar ook of ze echt actief zijn. En welke social media past het beste bij uw doelstellingen? Wilt u zoveel mogelijk potentiële klanten benaderen, wilt u de bekendheid vergroten van uw bedrijf/product of wilt u de interactie aangaan met huidige klanten en feedback ontvangen?

4. Spreek een specifieke online doelgroep aan

Online adverteren biedt u de mogelijkheid om op verschillende manieren tijdens het beslissings-proces van uw potentiele klant aanwezig te zijn. Banners zijn nog steeds het belangrijkste maar video groeit enorm. Hierbij kunt u een vaste bannerpositie op een website inzetten of meerdere posities over het gehele netwerk van een google displaynetwerk / facebook etc.

Retargeting
Retargeting is het opnieuw laten zien van een uiting aan een gebruiker die al eerder op uw site is geweest. Hiermee spreekt u een specifieke doelgroep aan met een hogere kans op succes: de gebruiker is al bekend met uw bedrijf, product of aanbod.

5. Persoonlijke touch met een relevante boodschap

Nog een zeer krachtige marketingtool om uw omzet mee te verhogen of relaties te beheren is e-mailmarketing. De kosten zijn laag, personaliseren is mogelijk en de respons van een e-mail is nauwkeurig meetbaar. Gebruik uw klantdata en kom relevant binnen in hun mailbox. Bepaal het juiste verzendmoment en maak goed duidelijk wie de afzender is. Zorg voor een goede onderwerpregel: kort, duidelijk, prikkelend. Let er wel goed op dat u altijd toestemming van de klant heeft verkregen om een e-mail-campagne of nieuwsbrief te sturen. Dit is verplicht volgens de Nederlandse wetgeving.

6. Profiteer van de mogelijkheden op mobiel

Vergeet de interactieve mogelijkheden op smartphone en tablet niet. Heeft uw site een mobiele versie met een duidelijke call-to-action? Zijn telefoonnummers, mailadressen en fysieke adressen direct aanklikbaar? Zet ook eens een mobiele advertentiecampagne in, die versterkt de merkbekendheid en merkbeleving bij de doelgroep. Zeker wanneer de boodschap getarget wordt op specifieke sites waar uw doelgroep aanwezig is. In-app advertenties worden opgenomen in het geheel waardoor ze beter scoren dan standaard banner advertenties.

7. Bekijk uw website eens goed

Uw website is het centrale punt voor al uw marketingactiviteiten. Wat is het doel van uw site? Branding, informeren, wilt u leads genereren of direct verkopen? Een aantal simpele vragen die uw conversie kunnen optimaliseren en de gebruiksvriendelijkheid bevorderen:

  • Is de call-to-action duidelijk?
  • Zijn uw unieke verkoopargumenten duidelijk?
  • Is er te veel tekst op pagina’s?
  • Zijn er te veel keuzemogelijkheden?
  • Hoe is de bestelroute of de contactmogelijkheden?
  • Is er te veel visuele afleiding?
  • Is de opbouw van uw webpagina´s helder (van links boven naar rechts onder)?

8. Probeer ook eens niet uzelf te ‘verkopen’

Bied ook waardevolle en relevante content aan waarmee u uw doelgroep betrekt bij uw bedrijf of merk. Het informeren van een (potentiële) klant moet de hoogste prioriteit hebben. U bent eigenlijk de oplossing van het probleem: klanten komen naar u toe met hun problemen, zodat u dit kunt oplossen. Werkt dit goed, dan helpen mensen u ook door de content de delen binnen hun netwerk. Voorbeeld van deze manier van contentmarketing zijn o.a. blog, video (vlog), white-paper, checklist, klantcase en deze 10 tips die u nu leest.

9. Meten is weten

Inzicht in de effecten van uw marketinginspanningen is belangrijk om te weten wat scoort en wat niet. Waar hoeft u uw budget niet meer voor in te zetten? En in welke marketing-kanaal wilt u juist meer druk zetten? Als u echt rendement uit uw website wilt halen, analyseer dan wat bezoekers precies op uw site doen. Met Google Analytics kunt u heel veel inzicht krijgen, zoals aantal websitebezoekers, wat hebben ze bekeken, welke zoekwoorden ze gebruikt hebben. Het is belangrijk om te weten via welke berichten of campagne er verkeer naar uw site is gekomen en wat dat uiteindelijk oplevert. Haal bijvoorbeeld de url die u in het Facebookbericht wilt opnemen eerst door de Google URL Maker, dan weet Google Analytics precies hoeveel verkeer u dat bericht oplevert.

10. De kracht van de mix

De kracht van reclame is herhaling, maar wilt u écht opvallen, dan zult u op meerdere plekken aanwezig moeten zijn. Dit bereikt u door een optimale mix van mediatypen in te zetten. Maak uw online promotie meer succesvol door de combinatie met print. In meerdere fases in het aankoopproces is marketing waardevol. Welke marketingactiviteiten daar het beste bij passen is voor elk bedrijf anders. Er is geen one-fits-all-oplossing.